
"Vår övertygelse är att allt har ett värde"
Från lokala auktioner i Halland till en digital marknadsplats med över 50 000 besökare varje vecka.
PS Auction har vuxit sedan starten 1958 och fortsätter att expandera – nu tar de steget till att bli ett internationellt företag med kunder över hela världen.
– Vi arbetar ständigt med att öka värdet för våra kunder och för miljön, säger Martin Pettersson på PS Auction.
Auktionsfirman Pettersson & Son startades av Folke Pettersson 1958 och under ett antal år gjordes lokala auktioner i Halland och Småland. I början av 2000-talet förvärvades företaget av Lars Liljedahl, en auktionsman som efter 20 år i branschen ville ta nästa steg i auktionsvärlden genom att bygga ett nationellt auktionsföretag. Han släppte auktionsklubban och valde i stället nätet som auktionskanal – då under namnet PS Onlineauktioner.
År 2006 gick den första nätauktionen av stapeln och i dag finns företaget i Sverige, Danmark, Finland och Estland. Buden på auktionerna kommer dock in från världens alla hörn. I början av 2017 bytte företaget namn till PS Auction.
– Vi arbetar aktivt för att bidra till en hållbar utveckling för bevaring av såväl den inre som den yttre omgivningen och på så vis hjälpa till att säkra en ren och hälsosam miljö både i dag och i framtiden. PS Auction gör detta genom att anpassa verksamheten så att den har minsta möjliga miljöpåverkan genom en rad åtgärder, säger Martin Pettersson på PS Auction.
Dessa åtgärder inkluderar bland annat att utbilda och informera personalen i miljöfrågor för att kontinuerligt kunna förbättra och effektivisera miljöarbetet. Dessutom använder företaget i så stor utsträckning som möjligt miljömärkta och återvinningsbara produkter och material.
– Vår övertygelse är att allt har ett värde och vi arbetar ständigt med att öka detta värde för våra kunder och för miljön, säger Martin Pettersson.
Snabbfakta i siffror
1958: Bolaget Auktionsfirman Pettersson & Son grundades av Folke Pettersson.
2000-talet: Företaget förvärvades av auktionsmannen Lars Liljedahl.
2006: Första nätauktionen gick av stapeln.
2013: Bolaget fick sin första externa VD och resan mot en rejäl tillväxt tog sin början.
2017: Företaget byter namn till PS Auction för att möta det växande antalet internationella kunder på sajten.
I dag har PS Auction:
1,1 miljoner unika besökare under 2016
2 000 aktiva auktioner varje vecka
500 nya kunder varje vecka
Företaget finns i dag på 20 platser i Sverige och tre länder i norra Europa
Auktionerna pågår i regel mellan sju till 14 dagar
Under 2016 omsatte företaget drygt 300 000 000 kronor