Expertens 7 bästa tips för en lyckad auktion
Bildkvalitet, geografi och prissättning.
Enligt Niklas Jonsson, en av PS Auctions främsta auktionsexperter, är det många faktorer som spelar in när du ska sälja något på auktion.
Här ger han sina bästa tips på hur du ska tjäna så mycket som möjligt på din auktion.
Sitter du och funderar på att sälja någonting på auktion? När du tar kontakt med PS Auction kan du antingen välja att lämna in det du vill sälja till något av företagets distriktskontor och få hjälp med dokumentation, visning samt transport eller be företaget komma till dig och göra en dokumentation på plats, vilket innebär fotografering, beskrivning och värdering av det du vill sälja.
– Vi har varit auktionsexperter i snart 60 år och vi anordnar runt 2 000 auktioner i veckan. Det ser vi som ett kvitto på att vi vet vad vi gör, säger Niklas Jonsson, en av PS Auctions främsta auktionsexperter.
Niklas har själv varit med och anordnat tusentals auktioner genom åren. Han menar att även om man får hjälp med det mesta hos PS Auction så finns det ett antal faktorer som spelar roll för att du ska få en så lyckad auktion som möjligt.
Ta kontakt med av en PS auktionsexperter direkt
Niklas bästa tips: Så gör du en lyckad auktion
1. Var ärlig. Tänk på att presentera det du vill sälja på ett så objektivt sätt som möjligt.
– Var så ärlig som det bara går, annars kommer det bara att studsa tillbaka. Finns det repor eller märken på det du ska sälja är det viktigt att du nämner det. Det är även otroligt viktigt att få med en så grundlig dokumentation som möjligt – budgivaren måste kunna känna sig helt trygg med att den kommer att få hem exakt det som du beskriver i din annons.
2. Fokusera på bilder. För att din annons ska bli så intressant som möjligt för potentiella köpare är bilderna a och o.
– Här kan det även vara smart att visa upp eventuella repor eller till och med lägga ett objekt bredvid för att budgivaren ska få en så klar uppfattning av storleken på ditt objekt. Dessutom vet vi att budgivaren gillar att titta på bilder – så lägg hellre ut för många bilder än för få.
3. Tänk på säsongen. Har du inte bråttom med att sälja dina sommargrejer? Niklas Jonsson menar att det i så fall kan vara bra att vänta tills det blir säsong för sommarobjekt innan man lägger ut dem. Att till exempel ha en auktion på en gräsklippare under våren kommer antagligen att locka fler att delta i budgivningen än om auktionen läggs ut under senhösten.
4. Tänk geografiskt. I vissa fall kan det vara värt att flytta objekten till PS depåer. Då sköter PS egna personal alltifrån dokumentationen till transporten.
– Budgivare har en tendens att lägga bud på flera objekt och då är det smidigt för dem att kunna hämta hem dem samtidigt. Fördelen är även att budgivaren kan känna sig trygg med hur mycket frakten kommer att kosta. Dessutom slipper både du och den nya ägaren tänka på hur frakten kommer att gå till.
Få inspiration! Spana in alla aktuella auktioner nu
5. Anpassa din annons. Tänk på att det både är privatpersoner och företag som är kunder på PS Auction. Vissa saker kan därmed vara lämpligt att sälja ett större parti – andra inte.
– Om du till exempel har ett par byxor kanske de kan säljas till en privatperson, men om du har 200 par byxor kan det säljas till ett företag. Tio par byxor är ofta svårare att få sålda då det inte intresserar de flesta privatpersoner. Det kan även vara bra att tänka på vad budgivaren kommer att få betala i slutändan – det kan ibland vara smart att anpassa det du vill sälja efter fraktkostnader.
6. Våga undvika reservationspriset. Under sina år på PS Auction har Niklas Jonsson märkt att budgivare oftare lägger högre bud om det inte finns något reservationspris, alltså det minimipris som du som säljare kan sätta på din annons.
– Det är förstås en regel med undantag, men vi har faktiskt sett en tendens bland köparna att priset blir avsevärt mycket högre när det inte finns något reservationspris. Vissa objekt kan till och med gå för högre än nypriset – trots att de är begagnade.
7. Därför ska du marknadsföra unika objekt. Sitter du på ett riktigt samlarobjekt? Som säljare kan du öka chansen att budgivare lägger ett högt bud genom att marknadsföra din auktion, antingen i syfte att öka räckvidden eller rikta den mot en specifik målgrupp eller ett specifikt land.
– Sitter du på dyra maskiner som är för gamla för den svenska marknaden kan det vara en god idé att marknadsföra objekten så att de når utanför Sveriges gränser. Det som är förlegat i Sverige kanske fungerar utmärkt i till exempel Estland.
Auktionsfirman Pettersson & Son startades 1958. Under ett antal år gjordes lokala auktioner i Halland och Småland. I början av 2000-talet förvärvades företaget av Lars Liljedahl, en auktionsman som efter 20 år i branschen ville ta nästa steg i auktionsvärlden genom att bygga ett nationellt auktionsföretag. Han släppte auktionsklubban och valde i stället nätet som auktionskanal – då under namnet PS Onlineauktioner. Under början av 2017 bytte företaget namn till PS Auction. PS Auction finns i dag i 4 länder och engagerar fler än 60 personer.
Läs mer om historien bakom PS Auction

Unika auktionen: Här fyndar du monstermaskinerna
PS Auction Se bilderna från entreprenad- och transportauktionen där maskiner för flera miljoner kommer att kunna fyndas

Tipsen: Så gör du de bästa fynden på auktionen
PS Auction Är du en nybörjare på det här med näthandel? Spana in PS smarta tips för att få till en riktigt smart affär

“Vår övertygelse är att allt har ett värde”
PS Auction Så gick ett företag som anordnade lokala auktioner i Halland till en digital marknadsplats med över 50 000 besökare varje vecka